مراحل رسیدگی به شکایات مالیاتی

پس از آنکه مبلغ مالیات پرداختی از سوی سازمان امور مالیاتی مشخص شد این حق برای مودیان مالیاتی در نظر گرفته شده است که به نسبت به میزان مالیات در نظر گرفته شده اعتراض نمایند. با توجه به سیاست های مثبت دولت در رابطه با پرداخت همگانی مالیات توسط همه ی اقشار جامعه به طرق مختلف و دور شدن از وابستگی به صادرات نفت خام ممکن است هم اکنون و یا در آینده ای نزدیک شما نیز جز پرداخت کنندگان مالیات محصوب شوید از این رو بهتر است تا انتهای این مقاله با مای مالیات همراه باشید تا به شما در رابطه با شکایت مالیاتی و نحوه ی رسیدگی به آن توضیحات جامعی ارائه نماییم.

طریقه شکایت از میزان مالیات و نحوه ی محاسبه آن

برای آنکه بتوانید از حق خود به خوبی دفاع کنید لازم است تا ابتدا از نحوه ی کار ماموران مالیاتی مطلع شوید. به همین منظور در ادامه در رابطه با نحوه کار مامورین مالیاتی بیشتر توضیح خواهیم داد.

پس از آنکه برگه تشخیص مالیاتی به دست مودی رسید 30 روز زمان خواهد داشت تا به آن اعتراض نماید. برای این کار کافی است خود مودی و یا وکیل تام الاختیار وی به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه اسناد و مدارک مربوطه نسبت به میزان مالیات در نظر گرفته شده شکایت کتبی تنظیم نماید و خواستار رسیدگی مجدد به پرونده مالیاتی خود شود.

پس از ثبت اعتراض توسط مودی اداره امور مالیاتی موظف است ظرف نهایت سی روز پرونده مالیاتی را مجددا رسیدگی نموده و در صورتی که مدارک ارائه شده توسط مودی کافی و درست بود نسبت به رد مندرجات برگ تشخیص اقدام نموده و مراتب بعدی را در ظهر برگ تشخیص درج و تایید نماید، در صورتی که مدارک ارائه شده توسط مودی توسط مسئول مالیاتی کافی و یا درست نباشد درخواست تجدید نظر مودی رد می شود ولی قانون این حق را برای مودی در نظر گرفته است که شکایت خود را به سطح بالاتری از سازمان امور مالیاتی ارائه نماید و این مراتب تا سطح مدیر کل امور مالیاتی طی خواهد شد.

با توجه به نظر دولت مبنی بر تسریع در روند پرداخت مالیات مراحل فوق به جهت جلوگیری از ارائه پرونده به شورای حل اختلاف می باشد و بیشتر سعی شده است در مرحله ی اداری و با توافق مودی و سازمان امور مالیاتی مراحل به خوبی طی شود. در صورتی که در یکی از مراحل طرح شکایت توسط مودی به سازمان امور مالیاتی توافق میان مودی و سازمان امور مالیاتی صورت گیرد ظهر برگ تشخیص به امضای مودی و مسئول سازمان امور مالیاتی رسیده و برگ قطعی مالیات صادر میشود و مودی نسبت به پرداخت آن اقدام مینماید اما در صورتی که توافقی در هیچ یک از مراحل رسیدگی اداری بین مودی و اداره امور مالیاتی صورت نگیرد مدارک در ظهر برگ مندرج میشود و پرونده برای بررسی های بیشتر به هیئت حل اختلاف ارجاع داده میشود.

هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی از چه کسانی تشکیل شده است؟

هیات حل اختلاف مالیاتی از یک نماینده سازمان امور مالیاتی ، یک قاضی بازنشسته یا شاغل و یک نماینده اتاق بازرگانی یا نماینده ای از جامعه حسابداران رسمی تشکیل میشود.

ترتیب و نحوه رسیدگی چگونه است؟

پس از ارائه شکایت توسط مودی تاریخ برگزاری جلسه حل اختلاف برای ده روز بعد و یا بیشتر از آن در نظر گرفته میشود و به مودی و مسئول مربوطه سازمان امور مالیاتی ابلاغ میشود. حضور مودی و یا وکیل وی و مسئول امور مالیاتی تعیین شده در جلسه الزامی می باشد و عدم حضور هر یک در تاریخ معین منجر به موکول شدن جلسه برای تاریخ بعدی می شود.

در صورتی که پرونده ارائه شده دارای نواقصی باشد هیئت حل اختلاف برای ادامه رسیدگی فرصتی را به مودی میدهد تا نواقص پرونده را تکمیل نماید تا در فرصت بعدی رسیدگی به پرونده انجام و نسبت به آن حکم صادر شود. با توجه به ماده 247 قانون مالیات های مستقیم رای صادره از جانب هیئت حل اختلاف قطعی و لازم الاجرا می باشد و تنها در صورتی که مودی ظرف مهلت 20 روزه از صدور حکم نسبت به آن اعتراض نماید پرونده مجددا برای بررسی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

هیأت حل اختلاف تجدیدنظر چیست؟

پس از آنکه مودی مالیاتی به رای صادره هیئت حل اختلاف اعتراض نمود پرونده مالیاتی وی در اختیار هیات حل اختلاف تجدید نظر قرار داده خواهد شد. پس از انجام بررسی های لازمه توسط هیئت حل اختلاف تجدید نظر این هیئت نسبت به پرونده مالیاتی تصمیم گیری میکنند. حکم صادره از جانب هیات حل اختلاف تجدید نظر نیز قطعی و لازم الاجرا است و تفاوت آن با حکم هیات تجدید نظر بدوی در آن است که مودی دیگر حق اعتراض نسبت به کل موارد پرونده را نداشته و تنها میتواند آن قسمت از میزان مالیاتی که عادلانه می داند را پرداخت نموده و تنها نسبت به بخش مازاد آن اعتراض نماید. در صورتی که در هر یک از مراحل رسیدگی به شکایت مودی در هیئت حل اختلاف درخواست وی رد شود یک درصد کل مالیات در نظر گرفته شده برای وی به عنوان حق رسیدگی به مبلغ مالیات آن اضافه میشود ، به همین منظور همواره توصیه شده است تا در صورتی که به تمامی قواعد و قوانین مالیاتی اشراف کامل ندارید کار های مرتبط با مالیات خود را به افراد و تیم های خبره ای همچون مای مالیات بسپارید تا هم از اینگونه جریمه ها در امان باشید و هم در کمترین زمان ممکن مراحل مختلف رسیدگی مالیاتی شما به سرانجام برسد. به همین منظور میتوانید برای ارتباط با کارشناسان خبره ی تیم مای مالیات در زمینه های مالیات ارزش افزوده ، مالیات بر درامد ، مالیات بر عملکرد، انواع اظهار نامه ها ، گزارشات فصلی و دفاعیه مالیاتی با شماره های “09353978493” و یا “09369899942” تماس حاصل نمایید تا در هر زمینه ی مالیاتی مشاوره های لازم به شما صورت گیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *